Meny

The Pretty Ones

-- april-maj 2013 --

Sommaren 1948 föddes en av de största stilikonerna i modern tid – Porsche 356. Produktionen startade i ett gammalt sågverk i Gmünd, dit Porsches konstruktionsbyrå tvingats fly under de allierades bombningar av rustningsindustrin kring Stuttgart. Den första prototypen byggdes som en cabriolet, mest för att se hur många av Volkswagens standarddelar man kunde använda. Till prototyp nummer två hade man hittat formen för hur bilen skulle se ut i framtida massproduktion. Här sneglade man mycket på ”Bubblans” former.



Sågverket var långt ifrån anpassat för bilproduktion och detta gjorde att tillverkningen gick långsamt. Bilarnas karossdelar formades för hand mot träformar, vilket gjorde tillverkningstakten tidskrävande. Fram till 1951 tillverkades inte fler än runt 50 bilar i det gamla sågverket. Knappt tio av dessa var cabriolet-karosser från den schweiziska karossbyggaren Beutler. Porsche 356 kan sedan delas in i fyra olika modellserier och tillverkades mellan åren 1948 och 1965.

1949 visades bilen upp på den internationella bilsalongen i Genève och intresset var stort. Så stort att Porsche planerade för en ny serie om 500 bilar. Nu påbörjade Porsche flytten tillbaka till sina gamla lokaler i Zuffenhausen i Tyskland som varit ockuperade av den amerikanska armén. Problemet var bara att de gamla lokalerna inte skulle hålla för en produktion av 500 bilar. Lokalerna var avsedda för en konstruktionsbyrå och man var tvungen att hyra in sig i den närmsta grannens lokaler, karossbyggaren Reutter. Detta mot ett löfte om att Reutter fick bygga karosserna. Den största skillnaden blev att de nu byggdes i stål, eftersom Reutter saknade möjligheter att svetsa i aluminium.

Bilmodellen fortsatte att förfinas och 1956 introducerades modell 356 A som ibland kallas ”The Pretty Ones”. Den modell vi använt i vår fotografering är en 356 B från 1961.

Porsche 356 blev en stor succé i USA och deltog i många rally så som Carrera Panamericana. Det är även från detta sjudagarsrally som Porsche lånat modellnamn för många av sina bilar.

Modellen 356 har även kopplingar till kända personer. En av dessa är James Dean. Det sägs att Deans favoritbil var just en Porsche 356 och att det var den bilen han använde dagligen.James Dean föddes 1931 i Marion, Indiana, och efter att ha genomgått teaterutbildning vid Actor's Studio i New York, blev han en av Hollywoods gunstlingar vid mitten av 50-talet. Tyvärr hann bara en av hans tre filmer ha premiär innan hans tragiska bortgång i en bilolycka på väg till en rallytävling i Salinas, California, 1955. En bilolycka som blev omtvistad – var det James Dean som körde bilen eller hans mekaniker? En sak är i alla fall säker – olyckan skedde med en 550 Spyder, en av Porsches modeller.

Förmodligen var det de mjuka förföriska linjerna som gjorde bilen till Deans favorit. Själv klädde han sig i en enkel stil med jeans och skinnjacka. Denna enkla klädstil provocerade många och man kan säga att Dean hjälpte till att personifiera tonårsrebellen. Man kan inte sticka under stol med att James Dean hade utseendet med sig. Han var arketypen av 50-talets unga rebell och lyckades sätta ett mindre dressat mode i Hollywood. Hans stil utstrålade enkelhet och minimalism. Det var sällan eller aldrig man såg honom bära någon accessoar såsom en hatt eller halsduk.

Vill du återskapa hans klädstil men ändå vara välklädd så är det en vit eller cremefärgad skjorta med button down-krage och ett par khakichinos med bruna skor som gäller.

The Tailor